Nyheder



Klubmodul henter siden
Vragtur til Torpedobåden
Der er desværre ikke flere ledige pladser
 

 

 

Ved krigens begyndelse blev disse hurtige og meget sødygtige motortorpedobåde og kaldet ” Schnellboot" udviklet af Friedrich Lürssen/Vegesack skibsværftet. De havde en fantastiskmanøvreevne, og de blev bygget helt frem til krigens slutning uden væsentlige ændringer af konstruktionen. Motortorpedobådene også kaldet S-både, beviste deres værd under eskorter og beskyttelses opgaver minesøgning og i kamp medoverfladefartøjer og ubåde. De opererede ud for de hollandske og franskekyster, den Engelske Kanal og langs den engelske kyst, i Nordsøen, Østersøen og det Baltiske Hav. Herudover opererede de også i Middelhavet og Sortehavet.

Den sidste version var Type S-100, og den blev produceret fra 1943 og frem til krigens slutning. Den er kendt som en af de bedste motortorpedobåde under hele krigen. Den blev drevet frem af 3: Daimler Benz tyve cylinders diesel motorer MB 501 3,960 hk, der gav den en topfart på 44 knob, selvom båden havde en vægt på 79 tons og længde på 33 meter. Den var bevæbnet med 2 × 533 mm torpedoluger og medbragte 4 stk. torpedoer. Herudover var en bevæbnet med 1 × dobbeltløbet 20mm C/30 kanon og 1 × enkeltløbet 20 mm kanon samt 1 stk. × 37 mm Flak 42 kanon og havde en rækkevidde på
800 sømil ved 30 knob.

 

Det aktuelle vrag er med stor sandsynlighed S-226, som er nævnt i en gammel politirapport fra Nakskov politi, ved at der den 6. maj 1945 gik en besætning fra et tyskkrigsfartøj i land ude ved Kramnitse. De havde efter eget udsagn, forladt deres skib, en tysk Schnellboot og kastet deres håndvåben over bord, og meldt sig til dansk politi. Denne historie stemmer overens med at der aldrig er fundet håndvåben på selve vraget.

 

Glæd Jer til et spændende dyk i historien..




 



 
Tilmeldte
12 /12
Tilmeldingsfrist
17.10.2013
Tidspunkt
19.10.2013 kl. 07.00 - 19.10.2013 kl. 16.00
Sted
Kramnitse (Rødby)
Pris
175,00 kr.
Hold i dag
Instagram
Vi takker vore sponsorer